(Видео) План за раст: ЕУ ни должи 750 милиони евра, ќе можеме ли да го земеме?

Станува збор за финансиски средства кои Брисел ќе ни ги даде во следните три до четири години, во зависност од тоа дали земјата ќе успее да спроведе голем број реформи предвидени во посебен план, финализиран деновиве. Првата транша од приближно 50 милиони евра може да „доцни“ во буџетот дури во септември

Но, има некои реформи кои се предизвик, особено во енергетиката, јавната администрација и транспортот. Сепак, министерот за европски прашања тврди дека Владата е цврсто посветена да го следи реформскиот пат

Во април и мај годинава, Европскиот парламент и Советот на ЕУ се договорија земјите од Западен Балкан да добијат 6 милијарди евра од Брисел.

Иако парите најмногу одекнуваат, тие се само еден дел од поголем план.

„Она што го предлагаме не е само план за интеграција на Западен Балкан во ЕУ, туку и план за внатрешна интеграција на регионот.,

Ова го изјави европскиот комесар Оливер Ворхис на 16 мај 2024 година.

Името дадено на оваа иницијатива е План за раст на Западен Балкан. Се потпира на четири столба:

1. Зајакнување на економската интеграција со единствениот пазар на ЕУ;

2. Да се ​​зголеми економската соработка меѓу земјите од Западен Балкан;

3. Забрзување на фундаменталните реформи;

4. Зголемување на финансиската помош за основни реформи.

Целта е постепено да почне да се намалува јазот во стандардите на земјите од Западен Балкан и Унијата преку посилна економска интеграција на земјите од регионот меѓу себе и со ЕУ. А за таа интеграција да се оствари, реформите бараат секоја земја прво да се договори со Брисел за конкретни рокови и должности. Нивното спроведување ќе се поттикнува со пари.

Северна Македонија, исто така, постигна значителен напредок во подготовката на својот реформски план, наречен Реформска агенда, за време на технократската влада.

Талат Џафари, премиер на техничката влада (мај 2024)

,И покрај фактот што Северна Македонија беше во изборен период, ние интензивно работевме на финализирање на нашата реформска агенда 2024-2027 година. Последната нацрт-верзија на реформската агенда одобрена од владата беше споделена со Европската комисија на почетокот на мај.,

Во мај годинава изјави премиерот Талат Џафери од технократската влада.

Но, земјата сега има нова влада, а со тоа и ново раководство кое не учествуваше директно во преговорите за реформските приоритети. Од друга страна, нема време за големи промени бидејќи дневниот ред мора да биде усвоен до крајот на август, за да стигнат првите пари.

Тие не се помалку. За Северна Македонија се планирани вкупно 750 милиони евра. А првата транша од 52,5 милиони евра, односно 7% од вкупната сума, треба да пристигне веднаш штом ќе се усвои реформската агенда и ќе се ратификуваат финансиските договори во Собранието.

Она што во моментов е јасно е дека новата влада веќе смета на овие пари, изјавувајќи дека е подготвена да ги спроведе планираните реформи.

Александар Николовски, вицепремиер и министер за транспорт, гостување на ТВ Сител

„Значи, тие реформи не ѝ припаѓаат на Грција или Бугарија, тие ни припаѓаат нам. Ако ги спроведеме тие реформи, Македонија секоја година ќе добива околу 250 милиони евра директни субвенции во буџетот во форма на грантови, а тоа е нешто што треба да го направиме бидејќи тие реформи се и за нас важни. Да не зборуваме колку тие средства ќе значат директно за буџетот“.

Дрита Абдиу-Калили беше вклучена од самиот почеток на процесот, што сега доведе до усвојување на реформската агенда. Таа до неодамна беше државен секретар во Секретаријатот за европски прашања.

Дрита Абдиу – Халили, поранешен државен секретар во Секретаријатот за европски прашања

„Со новата методологија усвоена за пристапните преговори во март 2020 година, воведена е новина, а тоа е забрзана интеграција или етапно пристапување, што им дава можност на земјите од Западен Балкан вклучени во процесот да ги остварат придобивките од ЕУ во текот на период на пристапување, пред да стане полноправна членка“,

Дрита Абдиу-Халили, поранешен државен секретар во Секретаријатот за европски прашања, опиша „360 степени“.

Што се однесува до реформската агенда, Абдиу-Калили вели дека таа е речиси финализирана по неколку разговори со Брисел. На новата влада останува да ја усвои конечната верзија.

,Објаснив дека тесно соработувавме со Европската комисија при поставувањето на приоритетните цели и дека овие реформски области се повеќе или помалку исти како и во другите земји од Западен Балкан. Во тој дел се усогласуваат приоритетите. Што се однесува до чекорите, сигурно може да има рок за договор или договор за чекор, но мислам дека приоритетите не можат да се променат.,

рече Дрита Абдиу – Халили.

Реформската агенда не е јавен документ, па Абдиу-Калили не сакаше да навлегува во детали.

360 Degrees погледнува издание од последните два месеци. Некои воспоставени обврски беа:

– До декември 2025 година, најмалку 90% од испразнетите раководни позиции (директори и секретари) во Администрацијата треба да бидат пополнети преку конкурсен процес, во кој ќе бидат вклучени најмалку по тројца кандидати;

– До 2027 година најмалку 25% од сите тендери, по вредност, треба да се доделат според критериумите на економски најповолна понуда, наспроти сегашните 9,18%.

Постојат фактори поврзани со енергијата кои влијаат на секој бизнис и граѓанин, како што се:

– Приспособување на домашната цена на електричната енергија на пазарните цени и намалување на субвенциите за универзален снабдувач на максимум 65% до јуни 2025 година, на максимум 45% до јуни 2026 година и на максимум 25% до јуни 2027 година;

– Започнување со исполнување на првичните обврски од Планот за енергетска транзиција, вклучително и започнување со преквалификација на персоналот на РЕК Битола и ТЕЦ Осломс, кои постепено треба да го исфрлат јагленот како извор на енергија.

Дали Владата има политичка волја да ги спроведе обврските од реформскиот план е едно од прашањата што му ги поставивме на првиот човек на Секретаријатот за европски прашања, а сега и на Министерството за европски прашања.

Орхан Мортезани, министер за европски прашања

,Апсолутно да. Доказ за тоа е што на првата уставна седница на владата сите министерства добија задача во рок од четири дена да ги изнесат сите свои предлози и евентуални несогласувања, за да ја поминеме на 5-ти.,

Министерот за европски прашања Орхан Мортезани го опиша како „360 степени“.

Овие коментари беа дадени за време на интензивните дискусии вчера и денеска. Мортезани признава дека комуникацијата за некои прашања е отежната бидејќи со реструктуирањето на Владата некои области се префрлиле од еден во друг ресор. Повеќето отворени прашања се затворени.

Дали тоа значи дека нема повторно да се преговара за приоритетите договорени од претходната влада?

Орхан Мортезани, министер за европски прашања

,Но, преговорите ги води државата преку институциите, а не одредени политички групи. Што значи дека настанатите обврски се обврски кон државата, без разлика кој ја води. На вчерашната средба, некои министри имаа забелешки или предлози во однос на некои реформи. За жал, според насоките добиени од Европската комисија, нема да има многу простор за повторно преговарање, но ги предложивме со потребните документи кои утре ќе и бидат предадени на владата и владата ќе треба да ја донесе конечната одлука. . Сепак, нема да има простор за големи подобрувања,

360 степени: Како што беше кажано, имавме можност да погледнеме делови од една од претходните верзии на овој документ. Па сега ќе прашам подетално. Едно од нив, на пример, беше барањето постепено да се намалува сумата со која Владата практично го субвенционира ЕСМ, односно износот на цената на струјата што ја плаќаат домаќинствата. Постои ли страв дека доколку се завршат овие чекори од реформската агенда, можно е да поскапи струјата за домаќинствата?

Најпрво да појаснам за јавноста дека различниот став меѓу нашата страна и Европската комисија е само во спроведувањето на рокот. Според тоа, нема несогласување во однос на содржината на реформите. Едно од позначајните прашања за кое се разговараше вчера беше можното влијание врз цената на струјата. Побарана е дополнителна консултација и од други институции и сите овие информации ќе бидат презентирани утре на владината седница. Сепак, дозволете ми да разјаснам едно – усвојувањето или несвојувањето на реформската агенда нема да го одложи нејзиното спроведување. Ова е сепак регионален проект и да речеме ако некоја реформа стапи на сила од 1.1.2025 година и не ја усвоиме агендата, ќе почнат да доаѓаат последиците.

360 степени: Дали државата има капацитет да ги спроведе реформите наведени во овој документ? Тука ќе ги спомнам реформите поврзани со јавните набавки, јавната администрација, начинот на избор на функционери итн.

Од вчерашните средби, кои беа многу детални за секоја тема, мојот впечаток е дека за повеќето теми институциите во моментов не се подготвени, но имаат дефинитивна идеја и план како да пристапат. Спроведување на реформите. Затоа, не се очекуваат поголеми проблеми за повеќето предмети. Да речеме, има два-три региони каде што моментално состојбата е многу лоша и поради немање основни услови не можеме да се обидеме да ги спроведеме постоечките реформи во ЕУ. Од таква природа се реформите во железницата, односно транспортот, реформите за реструктуирање или реструктуирање на државните компании, а една од најинтересните или проблематичните точки е таканаречената цена на јаглеродот, која стапи на сила на 1.1.2026 година и сертификацијата. на изворот и Целиот процес на документација, т.е. од кои извори потекнува електричната енергија што се користи во производствениот процес, е оттука посложена, покомплексна тема која би барала малку повеќе труд доколку се вклучат уште неколку институции.,

Мортезаани одговори на нашите прашања.

Цената на јаглеродот значи поскапа струја за индустријата која користи електрична енергија од фосилни горива, што ќе биде голем предизвик и за државата и за економијата.

И новиот министер и претходниот државен секретар сметаат дека се исплатливи овој и сите други тешки чекори.

Дрита Абдиу – Халили, поранешен државен секретар во Секретаријатот за европски прашања

,Би сакал да кажам дека ова е огромна можност за нашата земја. Така, тоа стана природно прифатено од сите земји од Западен Балкан бидејќи дава динамика не само на реформите, туку и во однос на финансирањето и во однос на првиот и вториот столб, каде што реформата не е поврзана со агендата, ние ќе може да. Да стане дел од некои региони на Европската Унија без да стане членка, односно на пат кон пристапување. Ова е можност што треба да се искористи,

Областите каде Западен Балкан, а со тоа и Северна Македонија, ќе се приближат до ЕУ, без оглед на реформската агенда вклучуваат пристап до единствената европска платежна област. Со други зборови, комисијата за трансфер на пари од земјава во ЕУ, која во моментов е значителна, драстично ќе се намали. Други точки на конвергенција се очекува да помогнат во други области.

Состав на владата предводена од премиерот Христијан Мицкоски

Меѓутоа, што ќе биде со тоа и колку пари Северна Македонија ќе извлече од буџетот за неа, ќе зависи од одговорните за спроведување на тие обврски, пред сè, од владата и нејзините институции.

Извор