Со завршување на процесот за регистрирање нов мрежен оператор, дополнително покрај „Македонски телеком“ и „А1 Македонија“ во нашата земја, очекувањата на експертите од областа на телекомуникациите се дека новиот оператор ќе се обиди да освојува дел од пазарот на постоечките мобилни оператори и да внесе услуги кои досега не се доволно достапни. Доменот на успех и натаму ќе остане во балансирањето на трошоците за изградба на инфраструктура, квалитетот на понудените услуги и ценовната стратегија. Според податоците, најниското задоволство од ценовните понудиво мобилната телефонија, кое изнесува 55,9 проценти, ја нагласува потребата за промени во оваа сфера.
На крајот на првиот квартал од годинава, во државава биле регистрирани 1.941.996 активни корисници на мобилна телефонија. Од овие, А1 Македонија има удел од 47,69 проценти, додека „Македонски телеком“ располага со 46,66 проценти. М-ТЕЛ има 3,38 проценти, а виртуелниот оператор Телекабел учествува со 1,34 проценти. Други оператори, како Мтелмобајл и Греен мобиле, се со значително помалку учество.
Квалиетот на услугите и балансираните цени ќе бидат клучни за новиот оператор
„Доколку новиот оператор успее да воведе сопствена инфраструктура, тоа ќе претставува позитивен развој за сите корисници во Македонија. Се очекува проширување на понудата на мобилни услуги, зголемување на конкуренцијата и подобрување на целокупниот дигитален пазар“, изјави професорот Тони Јаневски од Институтот за телекомуникации при Факултетот за електротехника и информациски технологии (ФЕИТ) на Универзитетот „Св. Кирил и Методиј“ (УКИМ).
Јаневски додава дека е неопходно да се следи како ќе се реализира влезот на новиот оператор, кој ќе зависи од стратегијата на Агенцијата за електронски комуникации (АЕК). Овој оператор ќе треба да обезбеди фреквенциски ресурси, особено за 5Г технологија, за да може успешно да функционира во руралните и урбаните области.
„Пазарот на мобилна телефонија е веќе заситен во многу земји. Тоа значи дека новите оператори мора да се стремат кон преземање дел од постојниот пазар или да понудат нови услуги. Клучна работа за новиот оператор ќе биде да наоѓа баланс меѓу трошоците за инфраструктура, квалитетот на услугите и ценовните стратегии“, вели Јаневски.
АЕК, преку тендерската постапка објавена на 18. минатиот месец, планира да додели дозволи за три различни фреквенциски опсези. Првиот опсег, А1, е за радиофреквенции од 703-713/758-768 MHz, вториот, Б1, за 1775-1785/1870-1880 MHz, и трет, C1, за 3.5-3.6 GHz. Пазарната вредност за добивање на дозвола за А1 опсегот изнесува 4,200,000 евра, за Б1 1,500,000 евра, а за C1 2,320,000 евра.
Одлуката за избор на понудувачи кои ќе учествуваат на јавната тендерска процедура треба да биде донесена во рок од 10 дена од отворањето на понудите, а закажаното време за јавно наддавање не смее да биде помалку од 14 и повеќе од 30 дена.
Понудувачите ќе мораат да уплатат депозит од 10 проценти од почетниот износ за да учествуваат во постапката. Најдобриот понудувач ќе треба да исплати разлика помеѓу понудената цена и уплатениот депозит согласно одлуката за избор. Сите учесници, независно дали се домашни или странски, не смеат да поседуваат јавна радио комуникациска мрежа во Македонија и ќе мораат да потврдат дека ќе ги користат фреквенциите до крајот на 2026 година. Дозволите А1 и C1 важат 12 години, а Б1 само 8 години.
АЕК на 22 април оваа година објави намера за спроведување на јавен тендер за новиот оператор, по барање на „Оне Македонија телекомуникации“, компанија сочинета од унгарскиот оператор „Фор-ај-џи“. По расправите, до АЕК пристигнаа интереси од три заинтересирани страни: ОНЕ Македонија телекомуникации, Битстрим мобиле и е&ппф Телеком груп Б.В.
Во Македонија, бројот на резиденцијални при-пеид корисници изнесува 681.997, додека пост-пеид претплатниците се 1.010.947. Вкупната претплатница е 249.052 деловни корисници. Според податоците од првите три месеци на годината, Македонски телеком има удел од 49,77 проценти во приходите од мобилни комуникациски услуги, следен од А1 Македонија со 47,71 проценти, МТЕЛ со 1,34 проценти, Телекабел со 0,81 проценти, Мтелмобајл со 0,25 проценти и Греен Мобиле со 0,12 проценти.
Според истражувањето на јавното мислење на АЕК објавено на почетокот на минатиот месец, најниското задоволство од услугите на мобилната телефонија изнесува 55,9 проценти. Анкета покажала дека 68,9 проценти од учесниците имале двогодишен договор, додека 23,5 проценти не имале потпишано договор. Граѓаните освојуваат телефони со доплата (61 проценти) или бесплатно (24,8 проценти). Од испитаниците, 90 проценти користат интернет преку мобилен телефон, а 92 проценти изразиле задоволство од достапноста на интернетот, додека 78 проценти од цената.
Во четвртиот квартал од минатата година, просечниот мобилен претплатник иницирал 107,96 повици месечно и користел 235,9 минути разговори.




